ebook w formacie pdf
Po dokonaniu wpłaty zostanie wysłany plik (*.pdf) na podany adres e-mail.
W przypadku ebooków nie kupujesz praw do konkretnego egzemplarza ani do samego tekstu. Jest to jedynie licencja, czyli płacisz za prawo do użytkowania w ramach prawnie określonego "dozwolonego użytku osobistego". Każda inna osoba, która chce mieć dostęp do zamieszczonej w ebooku treści musi wykupić taką licencję, czyli dokonać zakupu ebooka.
___________
Jubileusz 750-lecia objawień szkaplerznych stał się okazją do refleksji nad miejscem i znaczeniem Maryi w duchowości Karmelu. TREŚĆ: – Troskliwa miłość Maryi – Dominik Wider OCD: Szkaplerz wyrazem miłosierdzia Bożego Dominik Wider OCD (1929) - karmelita bosy, prof. dr hab. teologii duchowości na PAT w Krakowie. Wieloletni przełożony, wychowawca, kierownik duchowy i rekolekcjonista. Autor wielu książek i artykułów z dziedziny życia zakonnego i duchowości karmelitańskiej: Na samotności (1971), Wezwani do życia (1979), Dar życia zakonnego (1982), Będziesz miłował (1983), Do pełni miłości (1985), Zawsze się módlcie (1999). Kraków. Znając swoją grzeszność i nieskończoną świętość Boga, podobnie jak Naród Wybrany na pustyni, szukamy znaków przebaczenia, znaków miłosierdzia, szukamy upewnienia się o swoim zbawieniu. I Bóg daje nam takie znaki. Jednym z nich jest szkaplerz dany Karmelowi przez Najświętszą Dziewicę, Matkę i Królową. Jest to znak początkowo dany tylko Karmelowi, który jednak później został przez Kościół przekazany wszystkim ludziom, którzy zechcą przyjąć szkaplerz i przez to włączyć się w rodzinę Karmelu. – Wojciech Ciak OCD: Jak św. Teresa stała się dzieckiem Maryi - próba odtworzenia drogi Wojciech Ciak OCD (1958) - karmelita bosy, dyrektor Instytutu Duchowości "Carmelitanum", współtwórca "Piwnicy Duchowej" i "Kina Duchowego", wykładowca teologii duchowości w Wyższym Seminarium Warszawskiej Prowincji Karmelitów Bosych, kierownik duchowy, tłumacz, specjalizujący się w nauce św. Teresy do Jezusa. Ukazały się następującego jego pozycje: Rozwój modlitwy wg. św. Teresy od Jezusa i św. Jana od Krzyża (1993) i Pedagogia modlitwy (1996). Poznań. Próba nakreślenia drogi Teresy do Maryi pozwala, choćby częściowo, wyczuć związanie się Teresy z Maryją Matką Karmelu. Czymś niestosownym jest oddzielanie szkaplerza od Maryi jako naszej Matki i od potrzeby Jej naśladowania, tym bardziej jest to niestosowne wobec św. Teresy od Jezusa. Wobec św. Teresy w sposób szczególny spełniają się słowa z Konstytucji Karmelitów Bosych: "Obierając bowiem Najświętszą Maryję Pannę za Matkę i Patronkę Zakonu, wpatrujemy się w Jej życie wewnętrzne i zjednoczenie z tajemnicą Chrystusa jako we wspaniały wzór naszej konsekracji zakonnej". Te słowa mogły zostać napisane dlatego, ponieważ wypełniły się w sposób niezwykle wierny i piękny w życiu św. Teresy od Jezusa. – Dominik Wider OCD: Najświętsza Maryja Panna w życiu i nauczaniu św. Jana od Krzyża Święty Jan od Krzyża ukazał Maryję jako od wieków przez Boga przewidzianą na Matkę swego Syna, obdarzoną pełnym zjednoczeniem z Bogiem. W pełni czasów Bóg wprowadził Ją w swój odwieczny dialog ze swoim Synem w Duchu Świętym. Maryja świadomie i dobrowolnie weszła w ten dialog przez swoje "fiat". W jakiś sposób dzięki Niej dialog ten został otwarty w Jezusie Chrystusie dla wszystkich ludzi. Każdy więc człowiek może wejść, podobnie jak Maryja, w dialog z Osobami Trójcy Świętej przez Jezusa Chrystusa. On jest drogą, która każdego człowieka prowadzi w Duchu Świętym do Ojca. – Ewa Stolarczyk: Szkaplerz znakiem oddania się na życie w Maryi według o. Gabriela Jacquiera CM Ewa Stolarczyk (1939) - dr medycyny, urodzona w Wilnie. W 1985 ukończyła Prymasowskie Studium Życia Wewnętrznego w Warszawie. Współautorka książki: Szkaplerz znakiem oddania się Maryi (1994), oraz autorka opracowania Tajemnica życia w Maryi według zapisków o. Gabriela Jacquiera (1996). Gdańsk. Metafora łona, która z drażniącą niekiedy intensywnością, wyraża głębię zjednoczenia dziecka Bożego z Maryją, a przez Nią z Trójcą Świętą, pozwala lepiej zrozumieć na czym polega macierzyńskie pośrednictwo Maryi. Otóż Matka całą sobą jednoczy żyjące w Jej łonie dziecko z Ojcem, Synem i Duchem Świętym, którzy również w Niej żyją. W Maryi zostajemy wtuleni w Trójcę Świętą. Metafora łona i określenie pośrednictwa Maryi jako wtulenie w życie Trójcy usuwa najczęstsze trudności, których doświadczamy rozważając i modląc się do naszej Matki. – Dominik Wider OCD: Matka Boża w życiu św. Rafała Kalinowskiego Święty Rafał Kalinowski urodził się Wilnie w pobliżu kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej! Można powiedzieć, że wzrastał w cieniu Matki Bożej, zwanej także Matką Bożą Miłosierdzia. Z tego okresu życia nie zachowało się nic na temat jego maryjnego nabożeństwa. Dopiero jego późniejsze życie ukazało, że cześć jaką oddawał Maryi, przyniosła owoce w trudnych chwilach, kiedy zaniedbał życie religijne. – Bp Marek Jędraszewski: Maryja w życiu św. Edyty Stein Bp Marek Jędraszewski (1949) - biskup pomocniczy archidiecezji poznańskiej; prof. dr hab. Wykładowca filozofii chrześcijańskiej na UAM w Poznaniu. Visiting professor na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim w Rzymie. Autor licznych książek i artykułów: Filozofia i modlitwa (1986), Odzyskać samych siebie (1993), W poszukiwaniu nowego humanizmu. J.P. Sartre - E. Levinas (1994), Znak niezawodnej nadziei (1994), E. Levinasa myślenie o Bogu (1999), Modlitwy filozofów (2001). Poznań. By ofiarować się cierpiącemu Chrystusowi - Edyta Stein wiedziała to dobrze - nie ma innej, lepszej, bardziej skutecznej drogi niż przez Maryję. Wiedziała, że trzeba oddać Jej całe swoje życie, aby Ona swoją macierzyńską opieką pomogła doprowadzić wiernie aż do końca wszelkie Boże zamiary wobec niej, siostry Teresy Benedykty od Krzyża - to wszystko, co Pan Bóg jej zechciał przeznaczyć. Być wierną - do końca - przez Maryję. Bo jakże Jej się nie zawierzyć, skoro Ona jest Matką? Jakże nie powierzyć Jej własnych losów, gdy Jej czułe, matczyne spojrzenie zostało na nią już od tak dawna skierowane? Wiedziała przecież, że łaska nie dokona swego dzieła w duszach, które z własnej woli się na nią nie otworzą. Również Maryja nie wypełni swego macierzyństwa tam, gdzie człowiek nie będzie chciał się jej zawierzyć. – Benignus Józef Wanat OCD: Matka Boża szkaplerzna prowadząca do Ojca przez Chrystusa w Duchu Świętym Benignus Józef Wanat OCD (1934) - karmelita bosy, prof. dr hab. historii sztuki PAT w Krakowie, wieloletni przełożony karmelitów bosych w Polsce. Autor wielu książek z historii sztuki i teologii maryjnej. Kraków. Duch Święty dokonuje Tajemnicy Wcielenia. Sprawia On, że Słowo Przedwieczne - Syn Ojca staje się człowiekiem, przyjmując naturę ludzką w przeczystym łonie Niepokalanej Dziewicy Maryi. Syn Ojca Niebieskiego staje się w czasie Synem Maryi Panny. Przez tajemnicę Bożego Wcielenia, Maryja weszła w bliskie relacje (pokrewieństwo) z Osobami Trójcy Przenajświętszej. Jako arcydzieło Trójcy jest umiłowaną Córką Ojca Niebieskiego, Matką Syna Bożego i Oblubienicą Ducha Świętego. Maryja dostąpiła jedynej w swoim rodzaju nieskończonej godności macierzyństwa Bożego, a z woli Jej Syna Jezusa - duchowego macierzyństwa wszystkich ludzi. – Placyd Paweł Ogórek OCD: Szata Maryi - znakiem nowego życia Placyd Paweł Ogórek OCD (1938) - karmelita bosy, prof. dr hab. teologii duchowości, kierownik Katedry Mistyki Chrześcijańskiej na Uniwersytecie Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. Wieloletni wykładowca teologii moralnej i teologii duchowości. Członek Polskiego Towarzystwa Teologicznego. Autor licznych publikacji, m.in.: Czym jest świętość (1987), Mistyka według Tomasza Mertona (1996), Mistrz Jan Eckhart a święty Jan od Krzyża (1999). Warszawa. Nabożeństwo szkaplerzne cieszy się szczególną - jeśli wolno użyć tutaj tego określenia - popularnością wśród czcicieli Maryi i jest bardzo rozpowszechnione w Kościele świętym. Obecnie możemy powiedzieć, że przeżywa ono bardzo dynamiczny duchowy renesans. Jest sprawą oczywistą, że jeśli to nabożeństwo maryjne jest należycie praktykowane, przynosi liczne i bogate duchowe owoce. ANEKS: – List papieża Jana Pawła II na Rok Maryjny Karmelitański: Szkaplerz znakiem "przymierza" z Maryją Bogate dziedzictwo maryjne Karmelu z biegiem czasu, dzięki rozpowszechnieniu się nabożeństwa Szkaplerza świętego, stało się skarbem całego Kościoła. Dzięki swej prostocie, antropologicznej wartości oraz odniesieniu do roli Maryi w życiu Kościoła i ludzkości to nabożeństwo tak głęboko i szeroko przyjęło się wśród Ludu Bożego, że znalazło swój wyraz w obecnym kalendarzu liturgicznym Kościoła powszechnego we wspomnieniu 16 lipca. – List przełożonych generalnych Josepha Chalmersa OCarm i Camilo Macisse OCD z okazji jubileuszu Szkaplerza świętego: Z Maryją, Matką Jezusa (Dz 1,14) Camilo Maccise OCD (1937) - karmelita bosy, urodził się w Meksyku. Dr teologii, studia w Rzymie i Jerozolimie. Jako duszpasterz spędził kilka lat wśród biedoty Meksyku. W 1991 roku został wybrany Generałem Zakonu Karmelitów Bosych. Wykładowca teologii duchowości i biblijnej w uczelniach Ameryki Łacińskiej i Europy. Autor wielu książek i artykułów z zakresu duchowości i biblistyki. Rzym. Karmel spogląda na Maryję jako na Matkę, Patronkę, Siostrę i Wzór, z których ostatnie określenie jest szczególnie związane z pojmowaniem Maryi jako Najczystszej Dziewicy. Powyższe określenia nie są tylko pobożnościowymi zwrotami lub tytułami. W pewien sposób odzwierciedlają one całe doświadczenie Zakonu Karmelitańskiego na przestrzeni wieków. – Deklaracja w sprawie szkaplerza karmelitańskie – Deklaracja w sprawie Bractw Szkaplerznych
Ukryj opis